En liten Minisemester del 1

Måndagen den 28 juli 2008

Idag åkte familjen på en liten minisemester, vi planerar att vara borta tre dagar; måndag till onsdag. Vi styrde bilresan mot Kristinehamn, via Nora...jag hade övertygat barnen om att få uppleva den kulinariska och finsmakarglädjen över en äkta "Nora-glass".

Sagt o gjort, vi kom till Nora, parkerade bilen och letade på föräljningsluckan för den världsberömda hemgjorda glassen. Det var en kö på minst 53 personer före oss..


Vi väntade tålmodigt på vår tur, stämningen var hög o förväntansfull i glasskön. När vi till slut kom fram i luckan så såg vi till vår besvikelse att det bara fanns 3 smaker att välja på; Vanilj, Viol , och Hasselnöt....

Hasselnöten uteslöt jag direkt, eftersom jag är allergisk mot nötter

Viol smaken fick mej att tänka på min gymnasietid, då vi busade i elev-cafeét och hälde viol halspastiller i kaffebryggaren ( det smakade förjäkligt om det kaffet, kan jag upplysa er om )

Så då återstod vanilj; Barnen o jag tog oss en varsin vanilj-glass med chokladströssel.

Värmen var på topp ute kan man säga 29 grader i skuggan ( sa biltermometern...) så glassen som från början var mjuk o lättäten, snabbt lämnade sitt rån, det rann o droppa, kladdade och sölade, men jag sa fortfarande till barnen: " tänk att vi får äta äkta, god, Noraglass..."


Då sa yngsta dottern:"-Den här glassen smakar som mjukglassen på ICA Maxi, fast den på ICA är bättre, o godare, så nästa gång kan vi väl åka dit o köpa en glass..."


Det var nästan så jag var villig att hålla med på det...För den här glassen var i alla fall mera svåräten än en mjukglass...Och smaken; Jag tycker att en glass som kostar 3 gånger så mycket som en "standard-glass" borde vara en mera kulinarisk och "finsmakar" upplevelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0