Tankarna går till Grängesberg...

snart kommer sommarens höjdpunkt för mej...att få åka en vecka till Grängesberg!

vadå...är jag inte riktigt klok säger ni...vad jag ska göra i Grängesberg??

Nu ska jag berätta vad som händer där, i den lilla bortglömda orten i södra dalarna...
En Symfoni-orkester kurs...
Vi spelar symfoniorkester och kammarmusik dygnet runt, och när man har tid så tar man en kall pilsner också.
Jag kommer berätta mera efter musikveckan som komma skall, men jag ville så gärna berätta redan nu om mina planer. Musiken är ju fantastisk att få vara med att framföra, vi reser runt i trakten och gör ett 10-tal konserter under veckan, med Grängesberg som utgångsläge. Sedan avslutas hela kurs-veckan med en stor avslutningskonsert i det pampigaste konserthus man kan tänka sej: "Cassels Donation"...se bilden

Ett pompöst konserthus mitt i ingenstans...
Om detta huset hade legat i Göteborg, Malmö eller Stockholm, ja då hade man inte höjt på ögonbrynen, men nu ligger detta i lilla Grängesberg så det är ett ganska maffigt byggnadsverk, eller hur?

Ja inuti ser det ut så här när vi jobbar med symfoniorkesterspel:
Vi spelar med bergslagens kammarsymfoniker
Ja så här ser det altså ut när Bergslagens kammarsymfoniker har sitt sommarnöje...
Jag ska berätta mer om detta när tiden är inne...Just nu sitter jag på min kammare o förbereder mej självmed mina hemskickade noter...Jag måste justera till några fagott-rör oxå.
 
En liten betraktelse i orkestern

Tuta i luren och spela fullständigt fel
av det kan dirigenten knäckas en del
Han talar till oss med strängaste röst
men vi i orkestern;  vi ger varann tröst
Vi ger varandra i orkestern glada rop
för sen ska vi dela en pilsner allihop

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0