En intressant iakttagelse...

Nu ska jag berätta om en naturlag som verkar vara helt naturlig och som drabbar många av oss i världen, på ett eller annat vis:

"Lagen om våra prylars hållbarhet, när vi köpt en sak och garantitiden, eller avbetalnings-planen är slut"

Jo på detta viset är det:
Jag "köpte"*  för tre år sedan en hemdator ( innan den nya regeringen gjorde om detta "hem-dator-avtal" ) som då för tre år sedan var värstingen bland de värsta lap-topar man kunde hitta...
Denna dator använder jag mycket, i mitt jobb och på min fritid, men jag hade den helt "Internet-fri" tills bara några veckor sedan, sen min stationära gamla skrutt, lade av...

Denna Laptop har varit väldigt bra och pålitlig, tills i Fredags, förra veckan. Då hade jag betalat in den SISTA inlösenavgiften! Jippy, datorn är betald o klar, det är nu MIN dator...

Men då inträffar det ounvikliga:
När jag startar igång min aldeles egna daor så fungerar inte tangentbordet...
När jag skriver ett M blebv det ett = , när jag tryckte på 0, så blev det ett N, när jag skulle skriva ett L så blev det ett ?, och så vidare...
Inte en siffra eller rättare sagt en bokstav blev rätt. Min dag rasade, jag som var så glad att skriva på minaldeles egna dator....

Jag startade om datorn ( 5 ggr ) jag dammsög ur hela tangentbordet, hade isär fläkten o chassit för att se att inget damm eller skit satt i datorn nån stans...( Ni hör, jag är ju data-expert ochså...)
Och sen tog jag loss batteriet, för att göra rent i alla små vinklar och vrår i datorns hemliga hålor...

Sen när jag startade upp den efter ett par timmars städande o svärande över min egna dator...så funkade det igen!
-Vad var det som inträffade?
-varför gjorde den så?

Jo, helt säkert bara för att tala om för mej:
"-Nu är jag utanför garanti-tiden, och du har betalat mej klart...
Så nu kommer jag att djävlas med dej, käre Tomas..."

Det var nog så CPU-minnet tänkte den dagen.
Så här är det ju med många saker omkring oss:
Tv går ju sönder samma dag som garantin tar slut.
Bilen ska vi inte snacka om...
Microvågsugnen, Tvättmaskinen och figursågen...alla dessa elprylar ska gå sönder samma dag som garantin tar slut.
Sån får man väl leva med...

Nu gullar jag med min dator varje kväll, vi snackar med varandra så min laptop o jag, vi har en liten överenskommelse:
- Om lille laptopen håller ut ett tag till, så lovar jag att dammsuga, torka och hålla den jättefin! Jag lovar det!!!



fotnot:
* Köpte, man hyrde ju den igentligen av sin arbetsgivare, i detta fallet, Kommunen där jag jobbade...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0