Fyrverkeri o sprakande musik!

Jag måste skriva om en spännande händelse...
Igår var jag i Sala och var med om att spela i en 200 manna orkester.

För 17:onde året i rad så uppfördes Händels Fyrverkerimusik i stads-parken i Sala.
Orkestern består av stadens egen musik-kår som bjuder in andra orkestrar o musikkårer.
Så orkester´n i år blev c:a 200 musikanter...en mäktig samling flöjter, klarinetter, saxofoner, trumpeter och tromboner mm mm...

Vi började med att öva ihop oss med alla dessa instrument i en stor sporthall. Bara att placera ut orkestern o alla instrumentalister var ett stort jobb för arrangören.
20 flöjter dit, 25 klarinetter dit, saxofoner häråt och valthornen däråt...
slagverket längst bak o tuborna i mitten, basklarinett o min fagott ( japp...det var bara 1, en, ono, one fagott av alla dessa instrument!

Vill ni börja spela ett instrument o få vara med om roliga konsertupplevelser?
Välj FAGOTT ni kommer att få vara med överallt!


Nåja, tillbaka till Konserten: Efter repetition o god mat så var det dags att kasta sej ut i fria luften, nu skulle det bli stor konsert under bar himmel.
Nog var himlen bar alla gånger, alla kranarna var öppna, regnet skavlade å föll tungt. Vi fick vänta. Enligt väderleks-källor så skulle regnat avta 20.30...och faktiskt; det gjorde det.

Vi äntrade scenen och alla hittade till slut en plats att sitta på. alla var spända o förväntansfulla. inte minst den stora publikskara som troget fanns på plats, detta är tydligen en tradition som många uppskattar här i Sala.
Dirigenten höjer sin taktpinne o start-skottet går...Vi spelar och en duktig pyro-tekniker står för ett makalöst ljus-skådespel. Jag kunde tyvärr inte få se så mycket av ljus o fyrverkeri showen men det var storslaget sa flera som sett det...
G.F Händel som skrev den här musiken på 1600 talet hade inte lika duktiga pyrotekniker på premiären, så det var lite mera fiasko o kalabalik då, men gårdagens show var stor o mäktig.

Jag har tyvärr ingen bild från spektaklet ännu, men jag kan visa en överblick av orkestrets omfång när vi gick på kaffe-paus...

Räkna gärna stolarna i salen o se hur många musikanter som ska sitta här:



Ps. jag vill bara göra lite reklam för en rolig blogg-sida som ni kan besöka: Emmiez Blogg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0