Nu är jag "online" igen...

Min blogg stannade av.
Jag visste inte vad jag skulle skriva. men idag fick jag en "spark i min bak" för att skriva ett inlägg igen...

Dagens text ska få handla om mitt lilla dilemma som "kringresande" kommunal musiklärare:
Jag är anställd i två kommuner, med ett antal skolor i mitt område.
Så jag ska täcka in undervisningen på mina olika instrument på min arbetstid.
På dagtid: ute på skolor i kommunerna...
På eftermiddag o kvällstid: Äldre elever och orkestrar...

Men det är inte så lätt ska ni veta, man kommer ut på en skola, som vi kan kalla "X". Jag hade planerat att undervisa på måndag förmiddag, men då visar det sej att nu har den skolan ändrat sitt schema; Nu ska barnen ha språk eller gymnastik den tiden, å då kan de inte komma ifrån...

Jaha, tänker jag då åker jag till skola "Y" för att byta dag, med "X" skola, visst säger "Y" skolans lärare men då kan inte våra elever spela, då är det biblioteks stund...

Jo, tänker jag då; Skola "Z" har ju ett annat schema, så jag byter det med "X" då...
Men då påverkar det ju mina kollegor, som oxå hade tänkt att vara på "Z" i vår lilla musik-skrubb i källaren...
Men jag kan vara i pannrummet säger jag...
- Nej säger skolans lärare, för där ska vi ha hemspråks undervisning...
Okej, men jag kommer hit på tisdagar i stället då, efter lunch? går det bra?
- Nja...då har vi grupparbeten. men kom på onsdag istället?
- Nej, säger jag, för då har vi vår konferens tid på kulturskolan...
- Men om du byter dag med din kollega "herr A" så kan du komma till "X" skola på Tisdag, istället för att åka till "Z" skola på Torsdag...
- Eller kom på fredag, för då är slöjdsalen ledig...
- Nej då är "herr B" där, med sina elever...
- Torsdagar är oxå en bra dag då är alla elever här på skola "Y"
-Ja, men då har JAG klassundervisning i musik på skola "Å"

--- ? --- ? --- ? --- ? ---

Japp, så kan de här första veckorna se ut för oss...
Idag har jag fått lite ordning på mitt schema, men fortfarande några eleversom har "provisoriska" speltider, p.g.a att jag väntar på några fler potensiella ändringar av schemat på högstadiet o gymnasiet...

Hänger ni med nu i vårt pusslande? Japp jag tänkte väl det...
Men jag lovar, alla spelande barn får sina speltillfällen med råge. och duktiga är dom...
Hade föressten en nybörjar fagott-elev idag. Hennes första spel-lektion, hon var jätteduktig!

Hoppas att jag kan hitta på något att skriva om i fortsättningen här...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0