Yrkesgrupp : Lärare = kan kritiseras o disskuteras jämt i media...

Jag satt och åt min frukost i lugn o ro idag, men höll på att sätta mackan i näsan, när jag hör följande utal i radions nyheter av skolminister Björklund:
"...Alla förskole lärare ska vidareutbildas i pedagogik så att alla barnen p på förskolan ska förberedas inför grundskolan..." ( Kanske inte rätt ordagrannt, men innebörden är rätt...)

Jag blir bara så arg när jag tänker på detta:
Vi lärare ( jag är trots min musiklärare / instrumentalpedagog ganska insatt i hor skolans värd fungerar ) strävar hela tiden efter att skapa en spännande, lärorik och pedagogisk riktig undervisnings situation HELA tiden...

Vår strävan till att alla barnen ska ta del av undervisningen är ibland övermäktigt svår då barngrupperna är stora, personaltätheten är dålig. Jag har haft musik i klass med grupper på 28 elever som ska lära sej praktiskt handlag med gitarrer och andra instrument. Då är man inte tillräklig ska jag tala om...
Eleverna knorrar, svär, "kastar" elaka kommentarer till varandra osv osv...i den röran ska jag frambringa en pedagogisk intressant undervisning...inte helt lätt.

Det jag igentligen vill säga med mitt inlägg är:
-Ingen annan yrkeskategori får ständigt så mycket "pekpinnar" och "granskande undersökningar" som oss lärare.
-Ingen annan yrkeskategori får stå ut med dagliga påopp som "gubbjävel" "Idiot" "Jävla missfoster" etc...så låter det ofta i skolans korridorer på ett normalt högstadium
-Ingen annan yrkeskategori känner sej så otillräckliga som när man ser barn som far illa i skolan, men man har inte resurser, energi eller tid att göra något...

Ständigt ifrågasatta
Tänk om de som jobbar på Volvo, Atlas Copco, Sweedbuss, eller alla 56.974 yrkeskategorier som finns ständigt ifrågasattes med sin utbildning, erfarenhet, rutin och kompetens...då skulle det nog bli ett ramaskri i samhället..
Men vi lärare ska snällt stå med mössan i hand och finna oss i olika nya lösningar, olika sätt att dokumentera vår verksamhet, olika sätt att lösa vår utbildning, olika sätt att lära ut barnen de grundläggande principerna att vara en god medborgare...

Lösningen då?
Nu är det så att det som behövs i skolan idag är:
- Mera vuxna i bland barngrupperna / ungdomsgrupperna.
- Empati och medmänskliga relationsbildande aktiviteter.
- Låt oss lärare få de resurser som behövs.
- ?
- ?? , här kanske några andra har bra ideér....

Masstillverkning?
Barn och ungdomar är inte några "gods" som kan stöpas i samma former, de är inte som ett styckegods som massproduceras i robot-styrda tillverknings processer.
Barn och ungdomar måste få en chans att utvecklas på sina egan vilkor i en skola som är anpassad till varje individs behov. Att låta oss lärare själva få utveckla vårt yrke utan att en massa politiker, ekonomer och andra "fina experter" ska in o peta i vår verksamhet hela jäkla tiden...

Visst var det bättre förr:
En Magister i en hög kateder; 45 barn i ett trångt klassrum, en pekpinne som viner i klassrummet mot lille Kalles fingrar när han råkade svara fel...
Visst var det bättre när klasserna såg ut så.
Men vårt samhälle är inte uppbyggt så idag.
Kom gärna o besök en skola under vår vardag. Lyssna på barnens språk på rasterna...( jag kan tala om att det är inte vi lärare som lär ut sånt språk...)

Ingen  bilden här har med lägg att göra... Detta är bra  liten illustration.


Nu är det snart färdigt....
Jag kan berätta en rolig sak:
Några elever frågade mej
- Är du djupt religiös
- Nej inte alls sa jag.
- Va, konstigt, det trodde vi för du svär ju aldrig...

Nåja, fick jag sagt något med detta? Vet inte...det bara kändes rätt att skriva detta idag!

Glöm inte läsa min vän emmiez blogg..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0